Tuesday, April 27, 2010

StArtiNg FrOM thE ENdiNg

assalamualaikum...
begitu teruja kita melihat papan tanda, kempen-kempen seperti berikut:
- di larang membuang sampah
- di larang mencemarkan sungai
- di larang merokok
- di larang membawa buah durian
- di larang memperdagangkan manusia
dan macam-macam lagi.

alangkah amat terujanya kita KALAU melihat papan tanda, kempen-kempen seperti berikut:
- di larang berasmaradana
- di larang berzina
- di larang mendedahkan aurat
- takutlah azab Allah
- neraka itu hampir kepada orang yang berbuat maksiat
dan macam-macam lagi yang kita fikirkan patut.

mula-mula si gadis buang tudung... si abang dan si gadis buang pula baju... dah sedap si abag buang pula "duit" si gadis seronok dapat "duit"... dah takut buang pula bayi... akhirnya buang maruah, buang ibu dan ayah, buang agama... masya Allah.

cantiknya nabi ajar kita makan... doa " ya Allah berkatilah kami dengan rezeki yang engkau berikan dan jauhkan kami dari azab api neraka.. bab makan pun ingat api neraka.. tidur ingat mati.. masuk tandas ingat ada syaitan jantan dan betina... didikan starting from the ending inilah peneraju iman dan amalan yang sepatutnya kita lakukan.. apa perkara nak buat minta di jauhkan dari gangguan syaitan dan azab neraka... apa pasal ye?.. nak berjimak pun kena ingat ada syaitan pengacau (bahasa kasar) agak-agaknya kalau orang berzina baca doa jimak... nak teruskan ke?

bila makan, minum, tidur, masuk tandas, jimak... semua takutkan Allah yang Maha Perkasa... tak daya jiwa menjadi lalai dan seonok berbuat maksiat... tak usah belanja dirikan tempat penzina... bela bayi zina, contohnya.

alangkah indahnya duit tu digunakan untuk orang jangan berbuat maksiat. Perbanyakkan institusi akidah, kursus pemantapan iman. Yang dah buat salah tu ... hukumlah ikut peraturan tuhan. Allah Maha Adil lagi Maha Bijaksana. tidak pernah hukumannya bersifat zalim... bahkan kitalah telah menzalimi makhluk tuhan.

tiada bimbingan akidah... tiada siapa faham dan menghayati kita adalah makhluk dan hamba. tiada peraturan tuhan yang diperketatkan, bertambahlah masalah yang direka dan menganiaya.

semoga jauh kita dari balanya...


No comments:

Post a Comment